Friday, March 18, 2011

Cerita Tentang Ibu II




Kelahiran penuh makna......

dan tiba saat kelahiranku,bumi ibuku mengerang menahan kesakitan yg aku ciptakan,merelakan kerak tanahnya yang buncit terobek tunas kecilki yang belum sempurna mengembang.Bumi ibuku sakit dengan penuh semangat kuberusaha menghidu atmosfer yang lebih lapang tapi tak selua rahim ibu kusayang...

kini aku tunas muda dan bumi masih ibuku...Pada bumilah aku hidup,pada bumilah aku tumbuh besar merentangkan dahan-dahanku yang tidak cukup melindungi bumi dari panas sang dewa matahari.Lewat akarku yang masih menancap dalam perutnya hanyalah kumakan,menghisap saripati bumi hingga dia kering mengeriput..

dan aku masih terus menancap pada kerak tanah bumi ibuku,hingga tiba saatnya kepak bebas pipit muda membuatku iri hati,monyet-monyet yang bergantungan pada dahanku membuatku murung dan ikan-ikan yang menari dikolam membuatku kehilangan cerianya

No comments:

Post a Comment